Informationsmöte om “Kalvsunds-projektet”

Jan M 2016-10-14

 

Informationsmöte om ”Kalvsunds-projektet”

Tid: Söndag 6:e november, kl. 15

Plats: Såsen

Varmt välkomna!

 

Bakgrund: LAG (Local Action Group) för Leader Södra Bohuslän har 3/10 beslutat att prioritera tre delprojekt inom ”Kalvsunds-projektet”. Öckerö kommun har gjort ansökan om projektet efter samråd med Kalvsundsföreningarna KAS, KIF och KNJF. Jordbruksverket har nu 90 dagar på sig att besluta om projektet ska godkännas eller inte. De tre delprojekt som LAG har prioriterat är:

 

  • Natur- och kulturstig. Anläggning av ny stig upp till sjömärket Valen. Nödvändigt då förändrad äganderätt av tomter medför blockering av nuvarande passage. Dessutom anläggning av ny stig mellan Valen och Västerudd (ca 250 meter).

 

  • Tillgänglighetsanpassning och utveckling av ”Såsen”. Bland annat ombyggnad av entrè och altan för att göra lokalen tillgänglig för rullstolsburna. I delprojektet ingår även framtagning av utställning om öns historia m.m. i samarbete med Bohusläns museum.

 

  • Upprustning av sjömärket Valen. Renoveringen upphandlas av Öckerö kommuns samhällsbyggnadsförvaltning. Valen är Västkustens enda byggnadsminnes-förklarade sjömärke och Bohusläns museum kommer att övervaka reparationerna.

 

LAG föreslår att projektet Kalvsund får ekonomiskt stöd med 1 290 685 kronor, inklusive de medel som kommunen och länsstyrelsen bidrar med. Vi Kalvsundsbor förutsätts bidra med ca 2000 idéella arbetstimmar. Syftet med projektet är ”att vårda och lyfta fram Kalvsunds natur- och kulturarv så att Kalvsund stärks som en levande och hållbar del av södra Bohuslän och blir ett än mer attraktivt och tillgängligt besöksmål”.

 

Kalvsunds dokumenterat starka ideella krafter har bidragit till LAGs positiva beslut. Till exempel genomförde vi ju år 2006-2008 Carpe Mare-projektet “Tillgängligt Kalvsund”: Byggnation av Strandstigen/Valenstigen, renovering av hamnpiren samt byggnation av handikapptoalett/kiosk på hamnplan. Detta projekt genomfördes med stort deltagande av öns invånare, totalt 3500 arbetstimmar fördelat på ca 80 medverkande.

 

logga_lag

 

Inläggsförfattare: Markus H